tirsdag 5. januar 2010

Tunneler av blod av Darren Shan


I boka ”Tunneler av blod”, møter Darren Shan den vennlige vampyrgeneralen Gavner Purl. Han kommer for å prate med Herr Crepsley. Han sier at det har skjedd mange mistenksomme mord i byen han bodde da han var menneske. Herr Crepsley tar med seg Darren, og vennen hans Evra Von. Evra er en slangegutt. Mennskene som er drept i byen er halshugget. Halsugget og tappet for blod. I byen nærmer det seg jul, og alle kjøper julegaver og sånt. Da Darren skulle kjøpe julegave til Evra, møtte han Debbie, og de blir kjærester. Herr Crepsley sniker seg ut hver kveld, uten å si hvor han drar. En dag ser de på nyhetene at politiet har funnet lik som er tappet for blod. Darren mistenker Herr Crepsley, siden han er vampyr. De bestemmer seg for å følge etter han, og da finner de ut at det ikke er Herr Crepsley som er morderen, men en vanmpan. Vampanen kidnapper Evra, og Darren må redde ham og seg selv.
Det er J.K. Rowling som er forfatteren. Utgivelsesår: 2004. Jeg synes at boken passer for barn og ungdom i alderen 11-15 år, fordi den kan være litt kjedelig for voksne, og litt vanskelig å forstå for de yngre. Jeg likte boken godt. Den var veldig spennende. Rowling er en veldig god forfatter, og det var spennende hele tiden. Det var ganske korte kappitler, så da var det bare noen få sider før det ble en ny ”cliff hanger”. Når jeg leste boken ville jeg bare lese mer, og mer. Hun beskrev omgivelsene bra, og jeg har lyst til å lese neste bok i serien.
Terningkast: 5
Gutt i 9D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar