tirsdag 5. januar 2010

Sets sang av Kari Sverdrup


sjanger og sjangertrekk: kjærlighet og forelskelse.
litterær periode: 2003
Handlingsreferat: teksten handler om en gutt som heter Set som nettopp har flyttet inn i nabohuset til to hyggelige jenter. Jentene heter Gitta og Johanna. Set er veldig flink til å synge og skrive sangtekster. Han er en pen ung gutt som begge søstrene blir veldig forelsket i løpet av kort tid. Gitta er 16. År og Johanna er 3. År eldre. Det som er med Johanna er det at du har en hjerneskade og trenger kanskje litt mer oppmerksomhet en de andre.

Det er noe mystisk over ham. Han kan synge mye bedre en alle andre kan. Gitta får noen følelser hun aldri har kjent maken til før. Forelskelsen til Gitta blir gitt tilbake av Set, altså den gjengjeldes. Når Set finner ut at han faktisk er forelsket blir han ganske ustyrlig i oppførselen sin. Det er som om han ikke greier å styr sine egne følelser. I tillegg til at Set har følelser for Gitta, gir han falske forhopninger til søsteren Johanna, og Johanna er jo syk så hun fanges av det. Etter hvert møter vi en sterk historie der det er noen som tuller med ekte kjærlighet og følelser. Helt fra begynnelsen begynner vi å lure på hvordan Set egentlig er. Et overgrep som ikke er et overgrep, slik Johanna ser det hele. Hvem har egentlig skylden? Er Set en farlig person, kunne Gitta gjort noen for å forhindre det forferdelige? Disse og flere spørsmål følger oss til bokas siste sider. Det er jo ingen enkle svar som venter oss der. For historien viser seg jo å være like komplisert som et vanlig forhold i virkeligheten kan være.

Hendelsene skjer i et lite bygdesamfunn der alle skjenner alle. Alle ungdommene i bygda bruker ofte å møtes utenfor en kiosk å slå av en prat. Det er et fint samhold mellom alle folkene i bygda.

Jeg tror at forfatteren vil fortelle oss at alle er like mye verdt, ikke tull med følelsene til de som ikke er som deg selv, selv om noen er litt andreledes og er syk betyr det ikke at du kan tulle, for de har faktisk følelser de også.

Egenvurdering: jeg synes boken var veldig koselig og litt ekkel. Men denne boken var ingenting for meg egentlig. Den var jo litt spennende men jeg synes den var mer kjedelig og teit. Den var litt vanskelig å skjønne også, du må virkelig være helt tilstede hvis du skal få alt med deg. Jeg kunne ikke tenkt meg til å lese den igjen. Samtidig som jeg bare sier negative ting var den jo litt spennende innimellom også selvsagt, jeg leste hele boken å det var jo en grunn til det. Siden jeg leste kunne den jo ikke være så kjedelig egentlig. Men som sakt, ikke noe jeg ville ha lest igjen

-jente 9D

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar