onsdag 6. januar 2010

Hvis jeg går bort før morgengry av Lurlene McDaniel

Boka jeg har lest heter «Hvis jeg går bort før morgengry» og det er Lurlene McDaniel som har skrevet den. Boka ble utgitt av TL-klubben i 2007, og det er en trist roman.

Boka handler om ei jente som heter Dianne som får seg en sommerjobb på sykehuset der faren er overlege. I begynnelsen ser hun det ikke helt likt å jobbe der sammen med syke pasienter og en sur sjef, men det er helt til hun møter kreftsyke Matt. De tilbringer hver dag sammen og får veldig god kontakt. Han forandrer hele livet hennes..

Jeg likte romanen veldig godt! Forfatteren greide å vise et godt syn over hvordan slike pasienter som Matt har det, og over sterkt vennskap. Det var en fin fortelling! Jeg liker å lese triste bøker, så denne boka var noe for meg. Teksten passer for alle fra 12 år og oppover for at de skal forstå litt av hva boka dreier seg om. Alle kan lese den siden den er en lettlest bok, men den er vel mest egnet for ungdommer.

Jeg tror forfatteren vil fortelle oss gjennom teksten at vi må leve hver dag, for det kan være den siste. Temaet er veldig basert på livet, sykdom, tilbakeblikk og kjærlighet. Matt er en gutt som er veldig takknemlig for livet sitt selv om han har kreft, og det tror jeg forfatteren vil at vi også skal være.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar