tirsdag 5. januar 2010

Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl


SJANGER:
Roman(lang fortelling og mange personer er med).

REFERAT:
Charlie er en liten gutt som bor sammen med sin mor og far Herr og Fru Bucket og sine besteforeldre Joe og Josephine og George og Georgine. Familien bor i et veldig lite hus og er svært fattige. I nærheten av huset er en stor sjokoladefabrikk. Willy Wonka eier fabrikken, og fabrikken er kjent for å lage verdens beste sjokolade. Willy Wonka stengte fabriken pga spionasje. En dag startet fabrikken, men det var ingen arbeidere som gikk ut eller inn. Willy legger fem gullbiletter i fem sjokolader rundt i hele verden og de som får en gullbilett kan komme in i fabrikken. Charlie var en av de som fikk en gullbilett. Charlie og bestefar Joe går inn til fabrikken og møter de andre som har fått en gullbilett.

TEMA:
Det Roald Dahl vil fortelle med denne boka er å få sin drøm oppfylt gjennom å være flink, lydig og veloppdragen.


EGEN VURDERING:
Jeg syns boken er veldig bra og anbefaler den til de fleste. Jeg leser ikke bøker ofte, men denne boken er en av de få bøkene jeg har lest helt ut, flere ganger! Jeg anbefaler denne boken for barn mellom 5 og 15 år. Hvis du er eldre kan det henne boken blir litt for barnslig for deg, men hvis du fortsatt er litt barnslig tror jeg du kan ha glede av denne boken. Jeg syns vertfall at boken er veldig bra!

Gutt 9D!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar